Thursday, 7 April 2011

TEKNIK MEMASUKKAN UNGKAPAN MENARIK DALAM KARANGAN

KELAS BIMBINGAN CIKGU ANUAR

TEKNIK MEMASUKKAN UNGKAPAN MENARIK DALAM KARANGAN

Karangan yang menarik diselitkan dengan ungkapan yang menarik . Ungkapan menarik terdiri daripada pelbagai jenis seperti Peribahasa , Pantun, syair, sajak,gurindam, seloka,senikata lagu . Termasuk juga ucapan daripada pemimpin, cendekiawan, ahli falsafah dan kata-kata hikmat.

Elakkan melakukan perkara berikut:-

· Menulis ungkapan menarik yang tiada kaitan ataupun yang tidak relevan dengan isi yang dibincangkan .

· Tidak menulis ulasan yang menunjukkan perkaitan antara ungkapan menarik dengan huraian/isi yang dibincangkan. Dengan erti kata lain , tiada kesinambungan /pertautan dengan ayat sebelum atau selepas ungkapan menarik itu dalam karangan.

· Menulis ungkapan menarik yang tidak lengkap

· Mengubah ungkapan menarik yang sedia ada kepada ayat lain.

Contoh penggunaan ungkapan menarik :-

Contoh 1

Masukkan lirik lagu

Ayah dan ibu

Itulah permulaan kami

Dapat melihat bulan dan matahari

Yang dikurniakan dari ilahi

Ahai…

Ayah dan ibulah yang mesti dhormati

ü Lirik lagu di atas telah didendangkan oleh…….. Menerusi sebahagian daripada lirik lagu itu kita didendangkan dengan pengorbanan ayah dan ibu yang tiada batasannya demi anak tercinta. Kita juga dididik menjadi manusia yang tahu menghormati orang yang banyak berjasa kepada kita.

Contoh 2

Masukkan beberapa peribahasa yang sinonim dan yang lain dalam satu ayat

ü Sesungguhnya perpaduan menjadi wahana utama dalam kehidupan yang harmoni. Perpaduan mampu melahirkan masyarakat yang saling membantu dan bekerjasama ibarat aur dengan tebing ,yang berat sama dipikul, yang ringan sama dijinjing , ke bukit sama didaki, ke lurah sama dituruni sekaligus menghapuskan resmi hidup bagai enau dalam belukar, melepaskan pucuk masing-masing .

ü Yang bulat tidak datang bergolek, yang pipih tidak datang melayang, begitulah yang dapat saya gambarkan tentang usaha menjayakan majlis seperti ini yang tentunya melibatkan permuafakatan dan semangat kerjasama erat serta usaha gigih semua pihak. Sesebuah institusi pendidikan yang cemerlang ditunjangi oleh modal insan yang dibina melalui sistem pendidikan yang berkualiti .

Contoh 3

Masukkan maksud hadis

ü Didikan agama yang diterapkan ke dalam diri anak-anak sejak kecil menjadikannya insan yang berpekerti mulia. Nilai-nilai Islam yang baik patut diamalkan oleh setiap individu di muka bumi ini. Rasulullah SAW pernah bersabda” Aku tidak tinggalkan apa-apa kepada kamu semua melainkan dua perkara iaitu Al-Quran dan Sunah . Kamu tidak akan sesat selama-lamanya selagi berpegang teguh kepada kedua-keduanya”. Perkara ini membuktian bahawa perjalanan hidup berlandaskan al-Quran dan sunah dapat membimbing kita ke arah jalan yang diredainya sekali gus membentuk diri menjadi manusia yang berpekerti mulia

Contoh 4

Masukkan kata-kata/ ucapan daripada tokoh

ü Oleh itu sebagai rakyat yang memiliki minda kelas pertama, usahlah kita berat tangan dalam soal menabur bakti kepada negara, sebaliknya sentiasa bersedia untuk mencurahkan tenaga, idea dan lain-lain lagi demi negara tercinta. Akhirulkalam, renunglah kata-kata bekas Presiden Amerika Syarikat , F. Kennedy ini “ usah ditanya sumbangan Negara kepada anda, tetapi tanyalah bakti anda untuk negara”

Contoh 5

Masukkan gurindam

ü Kewujudan masyarakat penyayang dapat direalisasikan seandainya semua pihak bersatu hati dan mengatur langkah sederap yakni berusaha bersungguh-sungguh mengamalkan semangat ukhuwah dalam keluarga dan masyarakat . Ibu bapa seyogianya memainkan peranan dengan berkesan mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang. Hal ini demikian kerana benih-benih kasih sayang yang disemai oleh ibu bapa akan tumbuh mekar dalam sanubari anak-anak dan seterusnya mereka akan menjadi manusia yang sentiasa prihatin tentang hubungan sesama manusia. Dalam hal ini , gurindam Melayu ada mengingatkan kita akan peri pentingnya ibu bapa mendidik anak-anak dengan penuh kasih sayang antara lainnya berbunyi :

Jika benihnya benih molek,

Jika tanahnya tanah cantik,

Jika bajanya baja baik,

Tentu pokok cepat naik

Oleh itu soal mendidik anak bukanlah soal yang boleh dipandang enteng . Hal ini demikian kerana daripada institusi keluargalah masyarakat penyayang dapat dijelmakan .

Contoh 6

Masukkan pantun ( bukan sahaja untuk karangan jenis ucapan, syarahan, pidato seperti

contoh di bawah , pantun boleh dimasukkan untuk karangan yang lain seperti karangan pendapat, rencana, wawancara, keperihalan dan lain-lain ).

ü Amalkan segala langkah yang telah kita bincangkan sebentar tadi untuk mewujudkan budaya membaca di rumah masing-masing agar modal insan yang dilahirkan mampu menjadikan Negara kita duduk sama rendah, berdiri sama tinggi dengan negara-negara maju yang lain. Nampaknya masa amat mencemburui kita dan sebelum saya mengundur diri, terimalah serangkap pantun daripada saya:

Kalau ada sumur di ladang,

Boleh saya menumpang mandi,

Kalau ada umur yang panjang,

Boleh kita berjumpa lagi

LATIHAN

Lengkapkan tempat kosong yang bernombor dalam ayat di abwah dengan ungkapan menarik yang sesuai.

(1)……………………………………………………………………………………………………………………….. begitulah yang dapat saya gambarkan tentang usaha menjayakan majlis seperti ini yang tentunya melibatkan permuafakatan dan semangat kerjasama erat serta usaha gigih semua pihak kerana(2)…………………………………………………………………………………

Justifikasinya, pembangunan yang tidak terancang telah menyebabkan berlakunya banjjir kilat dan pada kala itu , kita tidak mampu berbuat apa-apa kerana (3) …………………………………………………

Marilah kita bersama-=sama memperbaharui tekad dan iltizam untuk menjalankan tanggungjawab dengan penuh ikhlas dan dedikasi. Semuanya bergantung kepada kita sama ada ingin ataupun tidak seperti kata peribahasa (4) ………………………………………………………………………….

Saya yakin dengan usaha murni ini, kita mampu merealisasikan hasrat untuk membina Negara bangsa yang ………………………………………………………………...

MATHEMATICS PAPER 1- YEAR 3

Technorati Tags:

MATHEMATICS PAPER 1 1 HOUR

Instruction : This paper consists of 40 question. Answer all the question. Each question is followed by three or four option, A,B,and C or A,B,C and D. For each question, choose only one answer.

Arahan : Kertas soalan ini terdiri daripada 40 soalan. Jawab semua soalan. Tiap-tiap soalan diikuti oleh tiga atau empat pilihan jawapan iaitu A,B, dan C atau A,B,C dan D. bagi setiap soalan, pilih satu jawapan sahaja.

1. Three thousand five hundred and twenty-nine written in numerals is

A. 3529

B. 3592

C. 3959

2. The place value of digit 3 in the number 2135 is

A. ones

B. tens

C. hundreds

D. thousands

3. clip_image002

What number does the picture represent ?

A. 6320

B. 6230

C. 6210

4. 68 x 8 =

A. 512

B. 521

C. 620

D. 642

5. Add 5521 and 140.

A. 5120

B. 5370

C. 5381

D. 5661

6. Which of the following multiplication is not correct?

A. 5 x 6 = 30

B. 5 x 7 = 35

C. 5 x 8 = 42

D. 5 x 9 = 45

7. 447 ÷ 5 =

A. 88 remainder 2

B. 88 remainder 4

C. 89 remainder 2

D. 89 remainder 4 

8.

clip_image001  - 900=100

What is the missing number?

A. 100

B. 1000

C. 1100

D. 1200

9. A bakery sold 1247 loaves of bread on Monday and

1416 loaves of bread on Tuesday. Find the different

in number of loaves of bread sold on two day.

A. 169

B. 915

C. 1653

D. 2663

10. 1310 + 1021 + 535 =

A. 3015

B. 2866

C. 2545

D. 1845

11. 770 ÷ 4 =

A. 127

B. 168

C. 186 remainder 2

D. 192 remainder 2

 

12. clip_image005

Which fraction does the diagram represent?

A. ½

B. ¾

C. ¼

 

13. Which diagram represents one over four of shaded

part?

clip_image007

¾ in words is

14.

A. One half

B. Three over four

C. One quarter

D. Two over four

 

15. Convert RM 69.95 to sen.

A. 699 sen

B. 6990 sen

C. 6995 sen

D. 7000 sen

 

16. RM 86.70 – Rm 14.20 =

A. RM 51.80

B. RM 72.50

C. RM 76.50

D. RM 83.20

 

17. Ahmad has three RM10 notes and Azlan has four RM 5 notes. How much money do they have altogether?

A. RM20

B. RM30

C. RM40

D. RM50

 

clip_image009

18. Find the total value of the money shown in the

diagram.

A. RM69.70

B. RM71.30

C. RM72.40

D. RM83.20

 

19. Convert 2305 sen to ringgit.

A. RM23.00

B. RM23.50

C. RM23.05

 

20. Round off 4103 to the nearest ten.

A. 4000

B. 4100

C. 4105

D. 4110

 

 

21. RM 55 = 4 RM 10 notes +     clip_image010 RM5 notes

Find the missing number.

A. 1

B. 2

C. 3

D. 4

 

22. 12 hours + 89 hours =

A. 91 hours

B. 101 hours

C. 107 hours

D. 128 hours

 

23. Convert 35 days to weeks

A. 4 weeks

B. 5 weeks

C. 6 weeks

D. 7 weeks

 

24. Two forty-five is

A. 2:45

B. 2.55

C. 3:15

D. 4:15

 

clip_image012

25. What is the time shown?

A. Quarter to eight

B. Quarter past eight

C. Fifteen minutes past seven

 

clip_image014

26. The time shown in the picture is

A. Half past eleven

B. Quarter past eleven

C. Thirty minutes past ten

 

27. What the 10th month of the year?.

A. August

B. October

C. December

 

28. 3 minutes is equal to

A. 60 second

B. 120 second

C. 180 second

 

29. Eddy takes 20 minutes to walk to school every

day. How long does he take to walk to school in 5

days?

A. 60 minutes

B. 80 minutes

C. 100 minutes

 

30. 32 hours ÷ 8 =

A. 3 hours

B. 4 hours

C.6 hours

 

31. 48 minutes x 4 =

A. 144 minutes

B. 188 minutes

C. 192 minutes

 

32. A factory produces 9173 chairs. 5826 of them are

wooden chairs and the rest are plastic chairs. How

many plastics chairs are there?

A. 3347

B. 3697

C.3887

 

33. Find the total of RM46.50 and RM24.50.

A. RM51.00

B. RM52.00

C. RM53.00

 

34. Find the difference between RM83.30 and

RM73.49.

A. RM8.91

B. RM9.81

C. RM10.81

D. RM11.81

 

clip_image016

35. Which number sentence of multiplication

represents the picture above?

A. 5 x 8

B. 8 + 8

C. 8 x 6

36. clip_image018

The missing number is

A. 5

B. 6

C. 7

D. 8

 

37. An exercise book costs 80 sen. What is the total

cost of 8 exercise books?

A. RM5.60

B. RM6.40

C. RM7.20

D. RM8.20

 

38. 8 thousand + 3 hundred + 9 tens

A. 839

B. 893

C. 8039

D. 8390

 

clip_image020

39.

Which the following is not correct about the time

shown above?

A. Fifteen minutes to eight

B. Quarter to seven

C. Seven forty-five

 

clip_image022

40. What is the date on the calendars?

A. Tuesday of April

B. Monday of April

C. Seven of April

D. 7th of April

- END OF QUESTIONS -

Alhamdulillah..................

Alhamdulillah..................

Ada sedikit ilmu yg ingin saya kongsi bersama dengan kawan2 semua?
Rupa2nya tanpa kita sedo, dalam makanan yg kita makan sehari2, kita tak boleh main balun aje? sebab itulah terjadinya penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain2 penyakit apabila kita telah tua nanti. Apabila kawan2 telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yg lain2nya.
Ini pun adalah diet Rasullulah SAW kita juga. Ustaz Abdullah Mahmood kata, Rasullulah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai jaga pemakanannya sehari2. apa kata kita ikut diet ini kawan2. tak payahlah susah2 makan pil untuk kurus? Insyaallah kalau kawan2 ikut diet Rasullullah ini?. Garenti? kawan2 takkan sakit perut ataupun keracunan makanan.
Jangan makan SUSU + DAGING
Jangan makan DAGING + IKAN
Jangan makan IKAN + SUSU
Jangan makan AYAM + SUSU
Jangan makan IKAN + TELUR
Jangan makan IKAN + DAUN SALAD
Jangan makan SUSU + CUKA
Jangan makan BUAH + SUSU CTH :- KOKTEL
# JANGAN MAKAN BUAH SELEPAS MAKAN NASI , SEBALIKNYA MAKAN BUAH TERLEBIH DAHULU, BARU MAKAN NASI.
# TIDUR 1 JAM SELEPAS MAKAN TENGAHARI.
# JANGAN SESEKALI TINGGAL MAKAN MALAM . SESIAPA YG TINGGAL MAKAN MALAM DIA AKAN DIMAKAN USIA DAN KOLESTEROL DALAM BADAN AKAN BERGANDA.
Nampak memanglah pelik.. tapi, kalau tak percaya... kawan2 cubalaa .......................... Ianya takdelah dalam jangka masa terdekat nie.... Ianya berkesan bila kita sudah tua nanti.

Dalam kitab juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.

Nabi pernah menegah kita makan ikan bersama susu. di kuatiri akan cepat mendapat penyakit.

Ini terbukti oleh saintis yang menjumpai dimana dalam badan ayam mengandungi ion+ manakala dalam ikan mengandungi ion-, jika dalam suapan ayam bercampur dengan ikan maka terjadi tidakkan balas biokimia yang terhasil yang boleh merosakkan usus kita.
p/s : Sampaikan walau sepatah...

Al-Quran Juga ada mengajar kita menjaga kesihatan spt membuat amalan spt:-

Mandi Pagi sebelum subuh
@ sekurang kurangnya sejam sebelum matahari naik. Air sejuk yang meresap kedalam badan boleh mengurangkan lemak mengumpul. Kita boleh saksikan orang mengamal mandi pagi kebanyakan badan tak gemuk.
Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air ais) setiap pagi. Mujarabnya Insayallah jauh dari penyakit (susah nak kena sakit).
Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit selepas membaca doa). Ia boleh mengelak dari sakit pening atau migrin. Ini terbukti oleh para saintis yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir keruang berkenaan.
Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari. Begitu juga ahli saintis telah menjumpa bahawa enzyme banyak terkandung di celah jari jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzyme sejenis alat percerna makanan, tanpanya makanan tidak hadam) Wassalam...
Sama2lah kita mengamalkannya.......
WallahuA'lam

Sabda nabi Ilmu itu milik tuhan, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikkan insyaallah Allah akan
menggandakan 10 kali kepadanya.

Jelingan ayah...

wahai kawan2...semoga kawan2 terhibur dengan cerita yang disampaikan ini...

Jelingan ayah...


Kisah ini benar-benar terjadi padaku sewaktu aku kanak-kanak dahulu.
Ayah aku suka memberi amaran padaku dengan menjeling garang jika aku
membuat sesuatu yang tidak disukainya. Contohnya, jika ke kedai,kalau aku
mengambil gula-gula, dia akan menjeling padaku bermakna aku disuruh letakkan
semula gula-gula itu ke tempatnya semula.
Suatu hari,aku mengikut ayah ke surau untuk solat maghrib.Ketika sedang
rukuk, aku melihat kain pelikat tok imam tersepit di celah punggungnya.
Aku yang 'konon'nya ingin membantu,terus menarik kain yang tersepit itu.
Ayahku yang sedang solat terus memberi jelingannya padaku. Aku pun faham
maksudnya itu,lalu terus memasukkan semula kain pelikat tok imam itu
semula ke celah punggung tok imam tadi. Apalagi,melatah lah tok imam tadi.
Habis satu jemaah batal solat mereka kerana turut terkejut dengan latahan
tok imam tadi. Ayahku yang bermuka merah padam menahan malu dan marah
mengheret aku balik ke rumah. Malam tu, berbirat punggung aku dirotannya.

PENYELESAIAN MASALAH SECARA KREATIF

image image image image image image image image image

Wednesday, 6 April 2011

BAHASA MELAYU - BAHAGIAN A

KELAS BIMBINGAN CIKGU ANUAR
Latihan dan teknik menjawab
Bahasa melayu penulisan


Bahagian a

 

image

Latihan Bahagian A

Panduan :

1. Pada bahagian A, anda diminta membina lima ayat berdasarkan gambar.

 

2. Biasanya terdapat tiga jenis arahan iaitu :

a) Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar.

b) Bina lima ayat berdasarkan aktiviti-aktiviti yang terdapat di dalam

gambar.

c) Bina lima ayat berdasarkan situasi di dalam gambar.

 

3. Anda perlu melihat dengan teliti gambar yang ditunjukkan. Cuba kesan apa

yang sedang dilakukan oleh ‘orang’ yang ada di dalam gambar.

 

4. Catatkan di tepi gambar lima aktiviti tersebut. Contoh :

memancing .

 

5. Cara binaan ayat berdasarkan gambar adalah :

Watak+ se dan g aktiviti / perbuatan +di tempat+ titik

 

6. Watak terdiri daripada :

 

a) Nama orang

b) (Seorang atau jumlah) budak (lelaki atau perempuan)

c) Beberapa orang (lelaki atau perempuan)

 

7. Contoh binaan ayat :

Dua orang budak lelakisedang memancing ikan di sungai.

ATAU

watak

perbuatan

tempat

Ali dan Abusedang memancing ikan di sungai.

 

8. Kata kerja, aktiviti atau perbuatan yang sama tidak boleh diulang pada ayat

yang lain.

Contoh :

1. Ali sedangmemancing ikan di sungai.

Aktiviti yang sama

2. Abu sedangmemancing ikan di sungai.

 

9. Pastikan tanda baca betul seperti huruf besar pada permulaan ayat dan nama

orang serta noktah atau titik di akhir ayat.

 

10. Jangan gabungkan dua ayat menjadi satu.

Contoh :

Ali sedang memancing ikan di sungai manakala Abu sedang melihat Ali

sedang memancing.

 

NOTA : Jangan guna manakala tetapi seeloknya jadikan sahaja dua ayat.

 

 

Bina dua ayat lengkap berdasarkan gambar-gambar di bawah.

 

 

image

1.____________________________________

2.______________________________________

3.______________________________________

4.______________________________________

5.______________________________________

clip_image009

 

 

 

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1. _________________________________________________________

2. ________________________________________________________

3. _______________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image010

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2. ________________________________________________________

3. _______________________________________________________

4. _____________________________________________________

5. _______________________________________________________

 

 

clip_image011

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1. _________________________________________________________

2. _________________________________________________________

3. _________________________________________________________

4. _________________________________________________________

5. ________________________________________________________

 

clip_image012

Bina lima lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

 

1. _________________________________________________________

2. _______________________________________________________

3. ________________________________________________________

4. _______________________________________________________

5. ______________________________________________________

 

 

clip_image013

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1. ________________________________________________________

2. _______________________________________________________

3. _______________________________________________________

4. _______________________________________________________

5. _______________________________________________________

 

clip_image014

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1. ________________________________________________________

2._________________________________________________________

3. ________________________________________________________

4. _______________________________________________________

5. _______________________________________________________

 

clip_image015

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1. ________________________________________________________

2. _______________________________________________________

3.________________________________________________________

4. _______________________________________________________

5. _______________________________________________________

 

clip_image016

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image017

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image018

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image019

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image020

Bina ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image021

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image022

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image023

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image024

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

_________________________________________________________

clip_image025

Bina lima ayat lengkap berdasarkan gambar di bawah ini.

1.

_________________________________________________________

2.

_________________________________________________________

3.

_________________________________________________________

4.

_________________________________________________________

5.

BAHASA MELAYU TAHUN 3

Technorati Tags: ,,

BAHASA MELAYU

KERTAS 1 ( PEMAHAMAN )

MASA : 50 MINIT

Tiap-tiap soalan diikuti dengan tiga pilihan jawapan A, B, C dan D atau empat pilihan jawapan A, B, C, dan D. Antaranya, ada satu jawapan yang betul. Pilih jawapan itu. Kemudian, tandakan jawapan kamu dengan menghitamkan ruangan kertas jawapan.

Soalan 1 – 30.

Pilihan jawapan yang paling sesuai.

Soalan 1 berdasarkan Gambar 1

clip_image002

Gambar 1

1. Ayah menebas __________dengan menggunakan sebilah sabit.

A. lalang C. pokok

B. pepohon D. belukar

2. Datuk menghidap penyakit ________________.

A. ubat C. polis

B. jantung D. jururawat

3. Saiful membaca _______________ di bilik bacaan.

A. kaset C. novel

B. setem D. radio

Soalan 4 berdasarkan Gambar 2

clip_image004

Gambar 2

4. Bangunan yang tertinggi di negara kita ialah

__________________.

A. Menara Kuala Lumpur

B. Pusat Dagangan Dunia Putra

C. Menara Berkembar Petronas

5. Ibu pergi ke ___________untuk membeli ikan.

A. bank

B. pasar

C. laut

6. Wani menunjukkan beberapa _______________

poskad yang dihantar oleh kawan-kawannya.

A. helai C. buah

B. keping D. naskhah

7. Jamil membeli se___________mancis.

A. kotak C. naskhah

B. ketul

Soalan 8 berdasarkan Gambar 3

clip_image006

Gambar 3

8. Ayah mennggunakan se__________sabit untuk memotong rumput.

A. biji C. batang

B. bilah

9. _____________ buah rumah itu musnah dalam

kebakaran pada petang semalam.

A. Kedua C. Dua-dua

B. Kedua-dua D.Berdua-dua

10. Ikan sungai itu berbau __________.

A. hanyir C. tawar

B. masam

11. Halaman rumah Suhaiza sungguh ___________.

A. longgar C. luas

B. lebar D. panjang

12. Jamil membeli se___________surat khabar.

A. kotak C. naskhah

B. ketul

13. Hadi tidak mahu makan _________ dia kenyang.

A. sambil C. kerana

B. oleh itu D. sambil

Soalan 14 berdasarkan Gambar 4

clip_image008

Gambar 4

14. __________ hari Ahad, saya sekeluarga pergi

berkelah di Teluk Batik.

A. Di C. Dengan

B. Pada D. Daripada

15. Dia ______________ kecewa akan sikap kawannya

yang talam dua muka.

A. merasa C. berasa

B. terasa

Soalan 16 berdasarkan Gambar 5

clip_image010

Gambar 5

16. Ali terlantar di hospital selam _________ akibat

kemalangan jalan raya.

A. sejuta C. sebulan

B. sebulan D. beberapa

Soalan 17 berdasarkan Gambar 6

clip_image012

Gambar 6

17. Aina berasa sungguh gembira kerana dia mendapat

tempat yang __________ dalam pertandingan itu.

A. satu C. banyak

B. setengah D. pertama

18. Kami sekeluarga ber_____________kerana kejayaan

cemerlang abang dalam peperiksaan UPSR.

A. besar hati C. kecil hati

B. busuk hati D. ada hati

19. Jangan _____________ dengan menyatakan budak

itu mencuri baju kamu.

A. mulut murai C. serkap jarang

B. angkat muka D. tangkai jering

20. _________, besarnya anting-anting kamu !

A. Eh C. Amboi

B. Nah D. Cis

21. _________, sudah lama kita tidak bertemu !

A. Wah C. Oh

B. Eh

Soalan 22 berdasarkan Gambar 7

clip_image014

Gambar 7

22. _________kah di dalam kotak itu ?

A. Mana C. Bila

B. Apa

Soalan 23 berdasarkan Gambar 8

clip_image016

Gambar 8

23. Setiap pagi, peraih itu bersampan ke kuala untuk

menjual barang jualannya.

Perkataan berlawanan bagi kuala ialah

A. muara C. hulu

B. tengah D. hilir

Soalan 24 berdasarkan Gambar 9

clip_image018

Gambar 9

24. Lauk-pauk yang dihidangkan itu sungguh lazat.

Perkataan seerti bagi lazat ialah

A. garing C. sedap

B. pedas D. lemau

25. Saya ke pejabat bersama Fatehah.

Pilih ayat tanya yang sesuai bagi ayat di atas.

A. Siapakah yang ke pejabat ?

B. Bagaimanakah kamu ke pejabat ?

C. Kamu ke pejabat dengan siapa ?

D. Di manakah pejabat kamu ?

26. Bagaimanakah dia memperolehi keputusan yang

cemerlang dalam peperiksaan ?.

Pilih jawapan yang sesuai bagi ayat tanya di atas.

A. Dia rajin belajar dan sentiasa membuat

ulangkaji.

B. Tidak, dia tidak membuat ulang kaji.

C. Saya rasa tidak penting.

D. Adiknya lebih pandai daripada kakak.

27. Air mukanya nampak jernih setelah mendapat

berita itu.

Perkataan berlawanan bagi jernih ialah

A. hodoh

B. jelita

C. kotor

D. keruh

28. Ayah __________ adik supaya belajar dengan tekun

kerana peperiksaan sudah semakin hampir.

A. teringat

B. mengingatkan

C. mengingati

D. diingatkan

29. Beg wanita itu diperbuat _________ kulit.

A. dari

B. daripada

C. kepada

D. akan

30. Dia memeluk ibunya ________ menangis.

A. atau

B. tetapi

C. sambil

D. supaya

Soalan 31 – 35.

Baca dan fahami petikan di bawah ini. Kemudian jawab soalan –soalan yang berikut.

Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dilahirkan pada 22 Mac 1929 di Pulau Pinang. Nama sebenarnya ialah Teuku Zakaria bin Teuku Puteh. Beliau mendapat pendidikan awal di Sekolah Melayu

Kampung Jawa. Kemudian, beliau melanjutkan pelajaran

di Sekolah Francis Light dan seterusnya di Penang Free school. Pada zaman Jepun, Allahyarham Tan Sri P. Ramlee menyertai Sekolah Tentera Laut Jepun. Semasa di sekolah ini, beliau mempelajari lagu Jepun.

Allahyarham Tan Sri P. Ramlee ialah seniman yang serba boleh. Beliau ialah pelakon, pelawak, penyanyi, pencipta lagu, dan pengarah filem. Beliau telah memenangi pingat khas The Most Versatile Talent di Pesta Filem Asia 1963 di Tokyo, Jepun. Sebelum itu beliau telah dianugerahi Pingat Ahli Mangku Negara ( AMN ). Anugerah ini bagi menghargai jasa-jasa beliau dalam bidang seni.

Untuk memperolehi kejayaan, pelbagai liku telah dilalui oleh seniman agung ini. Beliau amat tekun melakukan sesuatu kerja. Walaupun beliau sudah lama meninggalkan kita, namun namanya masih terpahat dalam ingatan kita.

clip_image020

31. Bilakah Allahyarham Tan Sri P. Ramlee dilahirkan ?.

A. 22 Mac 1929

B. 23 Mac 1929

C. 24 Mac 1929

D. 25 Mac 1929

32. Apakah nama sebenar Allahyarham Tan Sri P.Ramlee ?

A. Teuku Zakaria bin Teuku Ismail

B. Teuku Zakaria bin Teuku Puteh

C. Tengku Abdul Rahman Putra

D. Tengku Faris Petra

33. Yang berikut ialah sikap Allahyarham Tan Sri

P.Ramlee, kecuali....

A. gigih berusaha

B. tabah

C. malas

D. tekun

34. Pilih pernyataan yang tidak benar tentang

Allahyarham Tan Sri P.Ramlee.

A. Beliau mendapat pendidikan di sekolah Francis

Light.

B. Beliau ialah seniman yang berbakat dalam bidang

seni.

C. Beliau pernah memenangi pingat khas dalam

Pesta Filem Asia 1963 di Tokyo.

D. Beliau seorang Tentera Laut Jepun.

35. Allahyarham Tan Sri P.Ramlee dianugerahkan pingat

Ahli Mangku Negara ( AMN ) kerana .

A. menghargai kejayaan beliau sebagai pelakon.

B. menghargai pengorbanan beliau

mempertahankan negara.

C. menghargai jasa-jasa beliau dalam bidang seni.

D. menghargai jasa-jasa beliau melatih bakat-

bakat baru dalam bidang seni.

Soalan 36 – 40.

Baca dan fahami petikan di bawah ini. Kemudian jawab soalan –soalan yang berikut.

clip_image021

clip_image023

clip_image024
clip_image025

clip_image027

clip_image028
clip_image029

clip_image031

clip_image032
clip_image033

clip_image035

clip_image037
clip_image038

36. Siapakah Bapa Kemerdekaan Malaysia ?

A. Tun Abdul Razak

B. Tunku Abdul Rahman

C. Tun Dr. Mahathir

37. Siapakah Perdana Menteri yang dikenali sebagai Bapa

Pemodenan Malaysia ?

A. Tun Abdul Razak

B. Tunku Abdul Rahman

C. Tun Dr. Mahathir

D. Tun Abdullah Ahmad Badawi

38. Perkataan seerti bagi pesat ialah....

A. maju

B. mundur

C. lepas

D. tinggal

39. Siapakah Perdana Menteri Malaysia yang ke-5 ?

A. Tun Abdul Razak

B. Tunku Abdul Rahman

C. Tun Abdullah Ahmad Badawi

40. Antara yang berikut menyatakan ciri-ciri yang perlu

ada pada seorang Perdana Menteri, kecuali

A. berpandangan jauh

B. bersemangat patriotik

C. berjiwa rakyat

D. sombong

-TAMAT -