Sunday 3 July 2011

ALLAH MAHA KUASA

  Ini adalah coretan aku selepas KERNA RM21.50,..ntah bagaimana aku hendak menulis coretan ini tp aku sudah telah diberi kebenaran oleh tuan punya cerita ini..selepas habis kelas dengan budak tahun 4 di Madrasah..semasa aku menemani seorg anak muridku aku dapat tel dr satu no tel yang aku tidak kenali..di dalam hati adakah perlu aku mengangkat atau tidak..mungkin mustahak atau tidak..aku menjawab panggilan itu..rupanya kenalanku dr Johor menelefonku..dalam suara yg teragak2 dia ingin berjumpa dengan aku..jauh disudut hatiku aku tertanya2 mengapa dia mahu berjumpa dgnku..bila dia ditanya ini berkaitan dengan ayahnya..ayahnya pernah menjadi rakan sejawatku semasa di Johor..dipendekan cerita...

    Aku telah pergi ke hotel  kepala batas yang telah diminta oleh kawanku ..setibanya di sana aku melihat seorang rakan yg amat ku kenali duduk di atas kerusi roda...aku amat mengenalinya kerana kami pernah mmbawa pasukan ke peringkat kebangsaan..menitis air mataku apabila melihat rakanku di kerusi roda kerana sebelum ini dia amat lincah...

    Apa yang aku ingin ceritakan ini bukan untuk mengaibkan sesiapa tetapi ini adlah kisah atau kejadian sebenar yang terjadi kepada kwnku ini...Dia meminta maaf dan mengulangi beberapa kali..aku masih tertanya kenapa dia meminta maaf kepadaku...untuk kepastian dia aku menanya " mengapa cikgu minta maaf " aku telah tipu ko anuar..aku masih tertanya apa yang dia tipu aku.." aku tipu hang masa clim semasa kami anjur majlis " aku jujur tidak tahu apa yang dimaksudkan olehnya..selepas dia menangis teresak2 dia menceritakan segalanya" dia telah menipu dengan tidak memberi aku claim yg telah dibuat..dia mahu memberi semula wang claim itu kepaku..aku cuma menjawab tak perlulah kerana aku telah menghalalkan bg ku walaupun aku tidak sekaya mana tp cukuplah aku dengan apa yg ada..

    Apa yang aku ingin ceritakan bagaimana dia duduk di kerusi roda..dia menceritakan selepas berpencen dia ingin menunaikan UMRAH setibanya di Mekah dia rebah sewaktu kali pertama menjejak kaki di hadapan Baitullah dan melihat sperti tayangan video di dinding Kaabah..apa yg dilihatnya ialah penipuan dia dgn claim atau tuntutan yang telah dibuat yang tidak diserahkan kepada kwn2nya..aku merupakan org terakhir yang dia ingin dia pulang wang itu..dia bercakap dia telah menerima balasan Allah dan dia berpesan kepada supaya menceritakan sebagai teladan supaya tidak diulangi..DI AKHIR TULISAN INI AKU INGIN MENARIK PERHATIAN SEMUA DENGAN AYAT KWNKU ITU " JANGAN KITA AMBIL BUKAN HAK KITA NANTI KITA AKAN MENDAPAT BALASANNYA, MUNGKIN ADA MASANYA MANUSIA AKAN MENUTUP AIB KITA TP BALASAN ALLAH TETAP PASTI..LAMBAT ATAU CEPAT PASTI KITA AKAN TERIMA..JAUHI RASUAH DAN PENIPUAN..JANGAN KITA AMBIL HAK YANG BUKAN HAK KITA..

No comments:

Post a Comment